در آیینه رسانه ها :
گلایه سرلشکر سلیمانی از اخبار مربوط به تولید فیلم «سردار»        اختصاصی/ نقش بارز نظام سلطه در طراحی و راه اندازی حوادث فتنه سال ۸۸        حلول ماه ربیع الاول مبارکباد        شعری که شب اربعین امسال در کربلا گفته شد        وحدت در آئینه نگاه امام        مدح و مراثی حضرت ابواالفضل العباس (علیه السلام)        بیانیه‏ شانزدهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى «دوره‏ ى چهارم»        خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد        حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی        آخرین جمعه سال است کجائی آقا؟       
کلام نخست
صوت و فيلم

کاشانی-پور11_thumb

حسین کاشانی‌پور در سالروز تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی:

هنوز نتوانسته‌ایم واقعیت انقلاب را به جهانیان معرفی کنیم

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یک نهاد عمومی غیردولتی است که از سال ۱۳۵۹ با موافقت حضرت امام (ره) تأسیس شد و اساسنامه این نهاد در سال ۱۳۸۸ به تصویب هیئت وزیران رسیده است..

نویسنده : محمدرضا هادیلو

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یک نهاد عمومی غیردولتی است که از سال ۱۳۵۹ با موافقت حضرت امام (ره) تأسیس شد و اساسنامه این نهاد در سال ۱۳۸۸ به تصویب هیئت وزیران رسیده است. این شورا زیر نظر نماینده ولی فقیه و با مشارکت نهادهای انقلاب اسلامی و دستگاه‌های مختلف و مردم اداره می‌شود و عمدتاً در حوزه‌های تبلیغی، ارتباطی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی فعالیت دارد و به انجام مأموریت‌ها و وظایفش می‌پردازد. 
در سالروز تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حسین کاشانی‌پور، مدیر‌کل آموزش و پژوهش این شورا در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به اینکه این نهاد دارای دفتر مرکزی و در تمام استان‌ها و شهرستان‌های ویژه نیز دارای دفتر رسمی است تا مأموریت‌های شورا را دنبال کند، در مورد نقش تبلیغات در دنیای حاضر گفت: اهمیت امر تبلیغات بر کسی پوشیده نیست و امروزه در اکثر کشورهای دنیا هزینه‌های زیادی برای این کار صرف می‌کنند. با این توضیح که خیلی وقت‌ها آنها تبلیغات را جزو اولویت‌ها قرار داده و جایگزین کارهای دیگرشان می‌کنند. 
وی با بیان اینکه هر مجموعه‌ای که وارد هر حوزه‌ای می‌شود نیاز به تبلیغات دارد، ادامه داد: حضرت امام(ره) هم در همان زمان پیروزی انقلاب مکرر به ضرورت و اهمیت تبلیغات اشاره می‌کردند و در جایی فرمودند، دشمنان در تبلیغات‌شان از قدرت‌هایشان استفاده می‌کنند و بودجه‌های زیادی را صرف کرده و در ناحقشان تبلیغ دارند ولی ما با اینکه از موضع حق سخن می‌گوییم آنقدر تبلیغ نکرده‌ایم. آنها به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم اسلام را مورد هجمه قرار می‌دهند و ما نتوانسته‌ایم بیاییم و اهدافمان را نشان دهیم و بگوییم به دنبال چه معانی‌ای هستیم. 
کاشانی‌پور با تأکید بر اینکه در پس این همه تبلیغات سوء‌خارجی‌ها هنوز واقعیت انقلاب اسلامی بر بسیاری از مردمان روشن نشده است، گفت: کم‌کاری‌ها قابل‌تأمل است و باید به آن توجه کنیم. ما نیازمند این هستیم که حقیقت خودمان و نظامی را که برپا کرده‌ایم بیان کنیم، حتی این اطلاع‌رسانی و تبلیغات باید برای مردم داخل کشور هم باشد. 
مدیر‌کل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند این حقیقت را پنهان نگه دارند، تصریح کرد: حضرت امام (ره) یک روز می‌گفتند ما سنگرهای کلیدی دنیا را فتح خواهیم کرد. منظور ایشان لشکر‌کشی نبود، بلکه معتقد بودند اگر حقیقت آنچه که به دنبالش رفته‌ایم و به دست آورده‌ایم، روشن شود، در جای جای جهان خودش را عرضه خواهد کرد. 
به گفته کاشانی‌پور، امام (ره) تبلیغات را در رأس امور می‌دانستند و در جلد ۱۴ صحیفه نور می‌توان بسیاری از مطالب را پیرامون این موضوع ملاحظه کرد. به همین دلیل با تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی موافقت کردند. 
وی تأکید کرد: اگر امام(ره) با تشکیل این شورا موافقت کرد، چون می‌خواست حقیقت این نظام و کشور و خواسته‌های مردم بیان شود و آنچه که به دروغ به نام اسلام یا غیر اسلام به این مجموعه نسبت می‌دادند، برطرف شود. 
مدیر‌کل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی جنگ نرم و متقابل آن، قدرت نرم را مورد توجه قرار داده و گفت: اگر دامنه تبلیغات از مرزها خارج شود می‌تواند ظرفیتی را ایجاد کند که قدرت کشور را نشان بدهد. ما معتقدیم تبلیغات مقدمه است و قدرت پیامد آن است. نه اینکه تبلیغات قدرت نرم باشد، بلکه زمینه‌ساز بروز قدرت نرم است.  وی ادامه می‌دهد: وقتی عرصه حضور ایجاد می‌شود، در اصل زمینه بروز قدرت مهیا شده است. حال اینکه این حضور نیاز به تبلیغات دارد اما جالب اینکه بعد از حضور، این در کنار هم بودن و اتحاد خودش به تبلیغ تبدیل می‌شود. 
کاشانی‌پور به دو فتنه بزرگ بعد از رحلت امام(ره) اشاره کرده و گفت: ۱۰‌سال بعد از رحلت امام(ره) یعنی در سال ۱۳۷۸ دشمنان برنامه‌ریزی کرده بودند تا ضربه خود را به نظام بزنند. در آن زمان فاجعه کوی دانشگاه اتفاق افتاد که هدف آنها ساقط کردن اصل نظام بود. دشمنان با تمام رسانه‌ها و تبلیغات‌شان پیش آمده بودند اما یک عنصر، تیر خلاص را به آنها زد و آن هم حضور مردم در ۲۳ تیر بود که با برنامه‌های شورای تبلیغات اسلامی به وجود آمد. 
وی تصریح کرد: نه اینکه شورای تبلیغات اسلامی ۲۳ تیر را خلق کرده باشد بلکه آن حماسه توسط مردم شکل گرفت ولی وجود یک نهادی مثل این شورا که غیر‌دولتی بوده و از ظرفیت‌های نظام به نفع نظام استفاده کرد، حائز اهمیت بود.  مدیر‌کل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه شورای تبلیغات می‌خواهد دستگاهی در جهت تبلیغ این نظام باشد، به حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ نیز گریزی زد و گفت: البته یک‌بار دیگر و در ۹ دی‌ماه ۱۳۸۸ نیز فتنه‌ای دیگر برای براندازی پیش آمد. این‌بار هم حماسه‌ای توسط مردم با حضورشان در خیابان‌ها شکل گرفت که کارهای تبلیغات و هماهنگی‌های آن دوباره در این شورا انجام شده بود. 

منبع : روزنامه جوان ۹۴/۵/۱۲ صفحۀ ۳