در آیینه رسانه ها :
گلایه سرلشکر سلیمانی از اخبار مربوط به تولید فیلم «سردار»        اختصاصی/ نقش بارز نظام سلطه در طراحی و راه اندازی حوادث فتنه سال ۸۸        حلول ماه ربیع الاول مبارکباد        شعری که شب اربعین امسال در کربلا گفته شد        وحدت در آئینه نگاه امام        مدح و مراثی حضرت ابواالفضل العباس (علیه السلام)        بیانیه‏ شانزدهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى «دوره‏ ى چهارم»        خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد        حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی        آخرین جمعه سال است کجائی آقا؟       
کلام نخست
صوت و فيلم

شنبه ۲۴  مرداد  ۱۳۹۴ روزنامۀ جوان – صفحۀ ۹ 

IMG11024892 

گفت‌وگو با مدیر‌کل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی‌

شورای هماهنگی تبلیغات، حلقه وصل نیاز نظام با قدرت مردم است.

“شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یکی از کهن‌ترین و باسابقه‌ترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی است و این اهمیت دارد که دستگاهی بر اساس یک نیاز واقعی و صادقانه در کشور به وجود بیاید و در طول سالیان متمادی با تحولات گوناگون آن نیاز را همواره مورد نظر داشته باشد و حق عمل و اقدام را به جا بیاورد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از این قبیل مجموعه‌هاست و شورای هماهنگی بحمد‌الله این خصوصیت را داشته و دلایل زیادی هم برای این است و آخریش همین نهم دی است. قبلش ۱۰ سال قبل از این بیست و سوم تیر است. آن روز هم نیاز لحظه‌ها بود این یک کار متعارف و معمولی نبود. راهپیمایی مردم در بیست و دوم بهمن با همه عظمتی که دارد یک کار متعارف است، یک کار روان شده است، شناخته شده است و متوقع است که انجام بگیرد اما ۲۳ تیر ۷۸ یک کار متعارف نبود یک کار متوقع نبود. اهمیت داشت که این مجموعه بداند و بفهمد که این کار در آن شرایط لازم است و آن را باید انجام بدهد. کار نهم دی‌ماه امسال (۸۸) هم همینجور بود. شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز، این اساس کار است که مومن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود. آن کاری را انجام بدهد که بتواند انجام بدهد. خوب الحمدلله شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این خصوصیت را داشته. نشان داده است هم در دهه اول در اوضاع و احوال گوناگون آن دهه، در دوران دفاع مقدس، قبل از دفاع مقدس، بعد از دوران دفاع مقدس، بعد از رحلت حضرت امام(ره) در مناسبت‌های مختلف که قله‌هایی را در تاریخ ما به وجود آورد (و) یکی از این قله‌های فراموش نشدنی همین نهم دی است.”

متن فوق بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است که بعد از نهم دی‌ماه ۱۳۸۸ و در دیدار اعضای این شورا با ایشان عنوان شد. در همین رابطه به سراغ حسین کاشانی‌پور، مدیر‌کل آموزش و پژوهش این شورا رفتیم

IMG_9123

تا درباره وظایف و فعالیت‌های این شورا در لحظات خاص انقلاب و بعد از آن به گفت‌وگو بنشینیم.

آقای کاشانی پور! شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در چه زمانی و با چه اهدافی تأسیس شد؟

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یک نهاد عمومی غیردولتی است که از سال ۱۳۵۹ با موافقت حضرت امام (ره) تأسیس شد و اساسنامه این نهاد در سال ۱۳۸۸ به تصویب هیئت وزیران رسیده است. این شورا زیر نظر نماینده ولی‌فقیه و با مشارکت نهادهای انقلاب اسلامی و دستگاه‌های مختلف و مردم اداره می‌شود و عمدتاً در حوزه‌های تبلیغی، ارتباطی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی فعالیت دارد و به انجام مأموریت‌ها و وظایفش می‌پردازد. این نهاد دارای دفتر مرکزی و در تمام استان‌ها و شهرستان‌های ویژه نیز دارای دفتر رسمی است تا مأموریت‌های شورا را دنبال کند.  اما در همین ابتدا بگویم هر وقت که قدرت ملت با تبلیغات شورا به میدان آمده است نظام را بیمه کرده است. بنابراین باید گفت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حلقه وصل نیاز نظام با قدرت مردم است. 

از نظر شما تبلیغات در دنیای کنونی از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟

اهمیت امر تبلیغات بر کسی پوشیده نیست و امروزه در اکثر کشورهای دنیا هزینه‌های زیادی برای این کار صرف می‌کنند. با این توضیح که خیلی وقت‌ها آنها تبلیغات را جزو اولویت‌ها قرار داده و جایگزین کارهای دیگرشان می‌کنند. 

در حال حاضر هر مجموعه‌ای که وارد هر حوزه‌ای می‌شود نیاز به تبلیغات دارد. حضرت امام(ره) هم در همان زمان پیروزی انقلاب مکرر به ضرورت و اهمیت تبلیغات اشاره می‌کردند و در جایی فرمودند، دشمنان در تبلیغات‌شان از قدرت‌هایشان استفاده می‌کنند و بودجه‌های زیادی را صرف کرده و در ناحقشان تبلیغ دارند ولی ما با اینکه از موضع حق سخن می‌گوییم آنقدر تبلیغ نکرده‌ایم. آنها به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم اسلام را مورد هجمه قرار می‌دهند و ما نتوانسته‌ایم بیاییم و اهدافمان را نشان دهیم و بگوییم به دنبال چه معانی‌ای هستیم. 

آیا شما فکر می‌کنید میزان تبلیغات نظام، برای شناساندن آن به دنیا کافی بوده است؟

باید بپذیریم که در پس این همه تبلیغات سوء‌خارجی‌ها هنوز واقعیت انقلاب اسلامی بر بسیاری از مردمان روشن نشده است. کم‌کاری‌ها قابل‌ تأمل است و باید به آن توجه کنیم. ما نیازمند این هستیم که حقیقت خودمان و نظامی را که برپا کرده‌ایم بیان کنیم، حتی این اطلاع‌رسانی و تبلیغات باید برای مردم داخل کشور هم باشد. دشمنان می‌خواهند حقیقت انقلاب اسلامی ایران را پنهان نگه دارند. حضرت امام (ره) یک روز می‌گفتند ما سنگرهای کلیدی دنیا را فتح خواهیم کرد. منظور ایشان لشکر‌کشی نبود، بلکه معتقد بودند اگر حقیقت آنچه به دنبالش رفته‌ایم و به دست آورده‌ایم، روشن شود، در جای جای جهان خودش را عرضه خواهد کرد. 

یعنی امام(ره) به موضوع تبلیغات به صورت ویژه نظر داشتند؟

بله. امام (ره) تبلیغات را در رأس امور می‌دانستند و در جلد ۱۴ صحیفه نور می‌توان بسیاری از مطالب را درباره این موضوع ملاحظه کرد. به همین دلیل با تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی موافقت کردند. اگر امام(ره) با تشکیل این شورا موافقت کرد، چون می‌خواست حقیقت این نظام و کشور و خواسته‌های مردم بیان شود و آنچه به دروغ به نام اسلام یا غیر اسلام به این مجموعه نسبت می‌دادند، برطرف شود. 

آقای کاشانی‌پور! در حال حاضر جنگ نرم و در مقابل آن قدرت نرم جای جنگ‌های سخت را در دنیا گرفته است.

به نظر شما تبلیغات در جنگ نرم از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟

جنگ نرم و مقابل آن، قدرت نرم بحث روز دنیاست. اگر دامنه تبلیغات از مرزها خارج شود می‌تواند ظرفیتی را ایجاد کند که قدرت کشور را نشان بدهد. ما معتقدیم تبلیغات مقدمه است و قدرت پیامد آن است. نه اینکه تبلیغات قدرت نرم باشد، بلکه زمینه‌ساز بروز قدرت نرم است. وقتی عرصه حضور ایجاد می‌شود، در اصل زمینه بروز قدرت مهیا شده است. حال اینکه این حضور نیاز به تبلیغات دارد اما جالب اینکه بعد از حضور، این در کنار هم بودن و اتحاد خودش به تبلیغ و قدرت تبدیل می‌شود. 

آیا این شورا کار خاصی داشته که بتواند از تبلیغات به صورت ویژه دفاع کند؟

باید به دو فتنه بزرگ بعد از رحلت امام(ره) اشاره کنم. ۱۰‌سال بعد از رحلت امام(ره) یعنی در سال ۱۳۷۸ دشمنان برنامه‌ریزی کرده بودند تا ضربه خود را به نظام بزنند. در آن زمان فاجعه کوی دانشگاه اتفاق افتاد که هدف آنها ساقط کردن اصل نظام بود. دشمنان با تمام رسانه‌ها و تبلیغات‌شان پیش آمده بودند اما یک عنصر، تیر خلاص را به آنها زد و آن هم حضور مردم در ۲۳ تیر بود که با برنامه‌های شورای تبلیغات اسلامی به وجود آمد. 

بعد از آن فتنه ۸۸ بود که بازهم دشمنان به نیت براندازی پیش آمده بودند. این‌بار هم حضور مردم در ۹ دی آنان را در جایشان نشاند و شکست بزرگی را متحمل شدند. 

نه اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ۲۳ تیر یا ۹دی تیر را خلق کرده باشد بلکه آن حماسه‌ها توسط مردم شکل گرفت ولی وجود نهادی مثل این شورا که غیر‌دولتی بود و از ظرفیت‌های نظام به نفع نظام استفاده کرد، حائز اهمیت بود. 

این اعتراف غربی‌هاست که گفته‌اند ما ماه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و بسیاری از زمینه‌ها را آماده کرده و یک تفکری را منتشر می‌کنیم تا قدرت خودمان را تثبیت و همه را با خودمان همراه کنیم اما یکدفعه رهبری انقلاب ایران نیم ساعت صحبت می‌کند و تمام بافته‌ها و داشته‌هایمان را رشته می‌کند. 

پس با این تفاسیر باید بدانیم در حوزه تبلیغات فضایی را داریم که نباید آن را بی‌اهمیت دید. امام فرمودند اگر این شورای تبلیغات را نداشتیم مشکلات زیادی پیش می‌آمد. 

صحبت‌های امام به این دلیل بود که با پیروزی انقلاب نهاد‌های زیادی شکل گرفتند که می‌خواستند نسبت به فضاهایی که بر ضد انقلاب ایجاد شده بود کاری کنند. در آن شرایط بی‌نظمی و ناهماهنگی‌هایی به وجود آمد، به همین خاطر تدبیر تشکیل این شورا اتفاق افتاد و امام نیز بر آن صحه گذاشتند. 

در دوران دفاع مقدس و بعد از ارتحال امام نیز رهبر انقلاب بارها بر اهمیت این شورا تأکید داشتند تا بیت الغزل اقدامات که شرایط بحرانی کشور در فتنه‌های سال ۷۸ و ۸۸ بود، پیش آمد. 

آیا حماسه‌های ۲۳ تیرماه و ۹ دی برای خود شما هم درسی داشت؟

اول از همه باید بگویم بروز و ظهور شورای هماهنگی در ۲۳ تیر ۸۷ و ۹ دی ۸۸ بود. اما متوجه شدیم وقتی ما فراخوان می‌دهیم مردم منتظرند تا قله‌ها را فتح کنند و خوشحالیم که خادم این مردم هستیم. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۹ دی ماه که خدمت ایشان رسیدیم هم مهر تأییدی بر ویژگی‌های خاص این شورا بود. 

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یک نهاد کم معونه و پر اثر است که از نظر ساختار و تشکیلات و امکانات، یک صدم بسیاری از نهادها و سازمان‌هاست اما تاثیرگذاری‌اش همیشه به چشم آمده و قابل دفاع بوده است. 

ما اعتقاد بسیار قاطع و راسخ داریم که این شورا که بر اساس فرموده مقام معظم رهبری دستگاهی است که بر اساس نیاز واقعی و صادقانه شکل گرفته است، و  به فرمودۀ معظم له، توانسته حق عمل و اقدام را به جا بیاورد. در پایان یک‌بار دیگر جمله ابتدایی را در مورد این شورا تکرار می‌کنم که هر وقت قدرت ملت با تبلیغات شورا به میدان آمده است نظام را بیمه کرده است و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را باید حلقه وصل نیاز نظام با قدرت مردم دانست. 

کد خبر: ۷۳۳۰۶۹