در آیینه رسانه ها :
گلایه سرلشکر سلیمانی از اخبار مربوط به تولید فیلم «سردار»        اختصاصی/ نقش بارز نظام سلطه در طراحی و راه اندازی حوادث فتنه سال ۸۸        حلول ماه ربیع الاول مبارکباد        شعری که شب اربعین امسال در کربلا گفته شد        وحدت در آئینه نگاه امام        مدح و مراثی حضرت ابواالفضل العباس (علیه السلام)        بیانیه‏ شانزدهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى «دوره‏ ى چهارم»        خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد        حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی        آخرین جمعه سال است کجائی آقا؟       
کلام نخست
صوت و فيلم

غدیر – قسمت سوم
مؤلف: استاد علی صفایی حائری
ضرورت ولایت
هر جامعه همانند یک اندام، به مغز، به قلب، به خون – ثار – نیازمند است«۱». مغزى که تمام راه را بیابد و قلبى که از عشق سرشار باشد و خونى که خون خدا باشد و پاک از هر گونه اعتیاد و خالى از هر گونه مرض و آزاد از هر گونه جرثومه‏ ى فساد.
و انسان محتاج نمونه و رهبر و حجتى است که امین باشد«۲» و به او خیانت نکند و نور باشد«۳» و راه او را روشن کند.
انسان به روشنفکرى و روشن دلى، به عشق و شناخت، به حجت، به نور، به امین، نیازمند است. و ولایت، عهده‏ دار این نیازهاى عمیق و عظیم انسان است، آن هم انسانى که می ‏داند، نیازش بالاتر از رفاه و بالاتر از حریت و آزادى و بیشتر از عدالت است.
هنگامى که انسان خود را بیشتر از یک دهان نمی ‏بیند که با یک مشت روده گره خورده و به آلت تناسلیش ختم میشود. این دهان دراز، دیگر نه دین میخواهد و نه امام و نه رهبرى و ولایت؛ که غریزه براى این و بالاتر از اینها کافى است.
اما انسانى که می خواهد انسان باشد و جامعه ‏اى انسانى تشکیل دهد، نه یک دامپرورى بزرگ و یک کندوى عادل، این انسان ضرورت این شناخت و عشق و این مغز و قلب و خون و این حجت و نور و امام و امین را می ‏یابد و به سوى او می ‏شتابد و او را بر خویشتن مقدم می ‏دارد؛ که او از او به او آگاه‏تر و مهربان‏تر و نزدیک‏تر است.

 

هدف ولایت
این رهبرى و سرپرستى بالاتر از امنیت و پاسدارى و بالاتر از رفاه و پرستارى، هدف دارد.
این رهبرى در زمینه‏ ى آزادى«۴» و با هدف آموزگارى و شکوفا کردن استعدادهاى انسان و با هدف تشکیل جامعه انسانى براساس قسط همراه است که على می ‏گفت: لَیْسَ أَمْرى و أَمْرُکُمْ واحداً انّى أُریدُکُمْ للّه و أَنْتُمْ تُریدُونَنى لأَنْفُسِکُمْ.«۵»
هدف من و شما یکى نیست. من شما را نه براى خودم و نه براى خودتان، که براى حق می خواهم، در حالى که شما مرا به خاطر خویشتن و منافع خود خواستارید. شما می ‏بینید من مثل عثمان نیستم که شما را بچاپم، به این خاطر به من روى آوردید، اما من شما را نه براى خودم میخواهم و نه براى رفاه خودتان، که براى حق می خواهم.
این کافى نیست که انسان‏هاى مرفهى بسازیم، بلکه باید براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگیریم که آنها پس از رفاه و تکامل استعدادها در آن راه بیفتند و آن جهت را انتخاب کنند.

۱- یا ثارَ اللهِ و ابنِ ثاره. زیارت عاشورا. قاموس الغه: الثار، الدم و الطلب به.
۲- السلامُ عَلَیْکَ یا أَمینَ اللّهِ فى أَرْضِه و حُجَّتَهُ عَلى عِبادِه. مفاتیح، زیارت امین اللّه.
۳- السَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللّهِ فى ظُلُماتِ الارض. زیارت حضرت رضا علیه‏السلام.
۴- على میکرب‏ها را بر نمى‏دارد که مزاج‏ها را واکسینه مى‏کند تا خود با میکرب‏ها درگیر شوند. و این رهبرى سنگین‏ترین رهبرى هاست. على مى‏گفت: توده‏ها هنگامى که شب ستم را پشت سر مى‏گذاشتند در صبح آزادى باز از ستم رهبر مى‏هراسیدند، اما من هنگامى که به صبح حکومتم رسیدم باز از ستم توده‏ام وحشت دارم. لَقَدْ أَصْبَحَتِ الأُمَم تَخافُ ظُلْمَ رُعاتِها و أصبَحتُ أَخافُ ظُلْمَ رَعیَّتى. نهج البلاغه‏ى صبحى صالح، خ ۹۷٫
۵- نهج البلاغه‏ى صبحى صالح، خ ۱۳۶٫

منبع: کتاب غدیر – استاد علی صفایی حائری